Rock Block - rockový hudební server

ČLÁNKY


DAVE WYNDORF - Metal pro lidi, co nenávidí metal


Dave Wyndorf byl vždy přímo archetypem rockové hvězdy v tom skutečném slova smyslu. Jeho kapela MONSTER MAGNET sice už od svého založení v roce 1989 důsledně vycházela z hard rockové klasiky počátku 70. let, přesto naprosto zásadním způsobem utvářela současnou podobu rockové hudby a společně s KYUSS jsou oprávněně považováni za zakladatele stoner rocku. Otřískaný rocker s hlasem chutnajícím po kovu, z něhož na pódiu pokaždé přímo sršela energie, jako z přetíženého generátoru vysokého napětí. O jeho sexuálních a drogových výstřelcích se vyprávějí celé legendy a přestože nedávno zahájil druhou padesátku svého života, nezdálo se, že by na způsobu svého života chtěl cokoliv měnit. Leč stalo se. 27. února 2006 se Dave Wyndorf předávkoval prášky na spaní a ocitnul se v komatu, z něhož se ho naštěstí podařilo zachránit, následující rok však strávil na klinice, kde se snažil zbavit své závislosti na alkoholu a drogách. Přestože se oficiálně tvrdilo, že je Wyndorf od roku 1995 čistý, kdo měl možnost vidět MONSTER MAGNET live, věděl své. Ten chlápek byl na pódiu vždy tak napumpovaný adrenalinem (nebo čím), že byl schopen ten koncert odtáhnul klidně sám a žádnou kapelu za zády ani nepotřeboval. O to větší šok jsme zažili při jejich nedávném pražském vystoupení, kdy se místo temného šamana a rock and rollového mága na jeviště přikutálel o třicet kilogramů kulatější strejda, který „starého“ Wyndorfa připomínal jen velmi vzdáleně. Ovšem jen do chvíle, než doširoka otevřel tu svou nevymáchanou tlamu a totálně nás nesejmul, jako kdykoliv předtím.

 

Zrození monstra
David "Dave" Albert Wyndorf se narodil 28. října 1956 na předměstí městečka Red Bank v New Jersey, jako jedno z osmi dětí středostavovské katolické rodiny. Hudebně byl ovlivněn kvalitní sbírkou LP staršího bratra, v níž nechyběly kapely, jako SIR LORD BALTIMORE, AMON DULL II, BLACK SABBATH, ALICE COOPER, GRAND FUNK RAILROAD MC5 a nebo THE STOOGES, zásadní zlom však přišel, když v New Yorku shlédl koncert HAWKWIND. Byl vášnivým čtenářem komiksů, z jejichž příběhů v pozdějších letech často čerpal náměty pro své texty, stejně jako ze svých sexuálních a drogových zážitků. "Všechno co jsem tehdy chtěl, byla hromada marihuanových cigareta a nový album Hawkwind." Ještě coby teenager se stal zpěvákem školní kapely HARD ATTACK, z níž se brzy stali thrash punkoví SCHRAPNEL. Vystupovali v maskáčích a zpívali o válce ve Vietnamu, dokonce si zahráli v legendárním new yorském klubu CBGB. Zůstal po nich jeden singl a album, které v roce 1984 natočili pro ELEKTRA RECORDS. Po rozpadu SCHRAPNEL se Dave začal učit hrát na kytaru a přitom se pokoušel skládat vlastní skladby, které o něco později vydal na kazetě s názvem LOVE MONSTER. Jejich fragmenty se pak staly východiskem pro mnohé písně MONSTER MAGNET. Wyndorf se stává členem místní kapely DOG OF MYSTERY, kde už působil zpěvák a baskytarista Tim Cronin a kytarista John McBain. Wyndorf dostal na starost druhou kytaru, kapelu posléze doplnilo rytmické duo Joe Calandra a Jon Kleiman. Skupina pak několikrát změnila název, např. WRATH OF THE BULL GOD a nebo AIRPORT ´75, aby se nakonec shodli na MONSTER MAGNET, což byl název hračky kterou Wyndorf vlastnil jako dítě. Svou hudbu od počátku označovali jako „drug rock“ a na koncertech týrali posluchače nekonečnými improvizacemi, plnými feedbacku, psychedelických čmáranic a hypnotického tempa. Byl to pestrý mix garážového rocku, glam rocku, hard rocku 70. let a psychedelie, k tomu přidali fascinaci sci-fi literaturou, komiksovou estetikou, drogovou scénou, B-čkovými horrory a motorkářskou kulturou a výsledkem byl koktejl, který byl stejně výbušný, jako centrum Bagdádu těsně před volbami. Když se Tim Cronin záhy rozhodl s kapelou již veřejně nevystupovat, převzal Dave Wyndorf roli hlavního vokalisty a doprovodného kytaristy. Tim nicméně s kapelou nepřerušil úplně kontakt a jezdil s nim na turné coby osvětlovač a hlavní „guru“. „Tim je od počátku nepostradatelnou součástí kapely,“ říká Wyndorf „a pro její fungování je prostě nenahraditelný. Ideově se zapojil do každého studiového alba „Monsters“ a miluje hudbu více než kdokoliv jiný. Je výborný bubeník, baskytarista, zpěvák, konceptualista, publicista, světelný technik a diplomat. Je to jedinečný člověk a můj nejlepší přítel.“

Totální psycho space rock
MM debutovali v roce 1990 šesti písňovým EP „Monster Magnet“, vydaném na německé značce Glitterhouse, které přitáhlo pozornost CAROLINE, u nichž o rok později vychází vynikající debut „Spine Of God“, základní to stavební kámen stoner rocku. Jak napsala tehdejší kritika, je to „metalové album pro lidi, kteří nenávidí metal“. Další deska nesla název „25…Tab“ a jedná se o záznam z jejich úplných začátků, kdy to byl v podstatě čistý psychedelický space rock. Podpis smlouvy s velkým vydavatelstvím A &M jim v roce 1993 přinesl příležitost natočit druhé studiové album „Superjudge“, což je mimo jiné i název sporťáku GTO z roku 1971. Toto, řekněme první období, následně završili třetím albem a vrcholným dílem psychotropního space rocku, vpravdě kolosálním narkotickým eposem "Dopes To Infinity". „Tentokrát bylo na všechno podstatně víc času“, vzpomíná Wyndorf. „Zavřel jsem se do pokoje se 4 stopým magneťákem a za tři týdny jsem měl všechny skladby hotové". Album má hustou, strukturovanou atmosféru, plnou různých kytarových zvuků, kláves, melotronu a jiných, v hudbě MM dosud neslyšených nástrojů. Většina písní je plná rozmanitých hudebních detailů a snové atmosféry právě probíhajícího tripu, texty jsou plné démonů a sexuální obsese. "Musím přiznat, že to není zrovna příjemná deska, ale odráží období života, v jakém jsem se tehdy nacházel. Každé ráno jsem probouzel s myšlenkou, že se dneska budu muset zase propít a nebo propíchat k naprostému zapomnění. No není to hrozný?" Přestože se jedná o výtečné album, prodávalo se jen o trochu lépe než ta předchozí a vydavatelské firmě její prodej sotva pokryl náklady.

Viva Las Vegas
Přestože si kapela touto „trilogií“ vydobyla v srdcích mnoha rockových fanoušků neotřesitelnou pozici absolutního kultu, komerční úspěch se nedostavoval, což vzhledem k vysoce staromódnímu hudebnímu stylu (o stoner rocku se tehdy ještě moc nemluvilo) kterému se věnovali, nebyl žádný div. Zlom přišel až v roce 1998, kdy během 21 dnů trvajícího tripu v Las Vegas napsal Wyndorf písně pro album „Powertrip“, které je doslova přes noc vykoplo do nejvyšší rockové ligy. Během krátké doby se stalo zlatým a přineslo kapele první skutečný hit, v podobě skladby "Space Lord". Deska je sice méně psychedelická a více přímočará, ale nezaměnitelný rukopis MM zůstal zachován.Během skládání hudby pro „Powertrip“ jsem se cítil méně „psychedelický“, zato více netrpělivý a rozlobený“ komentuje vznik desky Wyndorf. „Po úspěchu „Powertrip“ jsem dostal více peněz, víc holek, zkrátka víc všeho, ale v podstatě to neznamenalo nic. Na „God Says No“ zpívám právě o tom co se stane, když se cpete vším možným jen proto, že prostě můžete. Ale znamená to, že by jste to tak měli taky dělat?“ Když byl čas na novou studiovou desku, Wyndorf  sám zkomponoval a nahrál základy pro nové album, které mělo být "jako z jiného světa". Tajemné a hodně psychedelické. Ale nakonec všechno dopadlo trochu jinak. Legenda praví, že když se hnal ve svém autě napříč Amerikou do rodného New Jersey kde na něho čekal zbytek kapely, na jednom osamělém dálničním odpočívadle mu nějaký zlodějíček odcizil z auta kompletní materiál na chystané album…kazety, zápisky, texty...a do nahrávání chyběly dva týdny. A tak Wyndorfovi nezbylo nic jiného než improvizovat a přímo ve studiu nabouchat nové písně rovnou do mixu. A stalo se něco neuvěřitelného. Album "God Says No" bylo opět  vynikající. Hudebně i aranžérsky je pestřejší a rozmanitější než všechny předcházející desky dohromady, zvuk desky je kompaktní a zahuštěný, na jedné straně psychedelicky rozostřený, ale stále dokonale tvrdý a průrazný. Wyndorf následně dostal nabídku vytvořit soundtrack k filmu „Torque“, což přijal jako výzvu. „Hudbu pro film „Torque“ (akční trhák z roku 2004 o motocyklovém gangu s Ice Cubem v jedné z rolí) jsem napsal doma v Red Bank, pak jsem demo odvezl do Kalifornie, kde jsme ho ve studiu společně s Philem Caivanem, Tommy Lee (ano, s TÍM Tommy Lee), Brianem Kilgorem, Carterem Armstrongem a pár dalšími natočili. Výslednou nahrávku pak produkoval Scott Humpfrey, Frank Gryner a já. Tou prací se mi splnil můj sen. Potřeba zkomponovat dlouhé instrumentálky bez vokálu mi umožnila zjistit hranice mých skladatelských možností, což by v MM nebylo možné. Ale žádný strach, je to pořád rock and roll. Udělal jsem co po mě chtěli, ale i tak jsem tam nakonec dostal víc kytar, kláves a rytmiky, než jsem vůbec kdy použil na deskách MM. Byl jsem jak malý děcko v cukrárně…” Píseň “Master Of Light” se později objevila na následujícím albu “Monolithic Baby”, které  potvrdilo vysoký umělecký standard MM a zdálo se, že není nic, co by je dokázalo zastavit.

 

Cesty Ďábla jsou nevyzpytatelné…
27. února 2006 se Dave se předávkoval drogami a díky tomu muselo být zrušeno evropské turné. Jeho management tehdy vydal následující prohlášení: „Bitva s vnitřními démony je nejvíce osobní boj, jaký může kdokoliv z nás podstoupit. Je to dlouhá, osamělá a často nezřetelná cesta. V podvečer 27. února 2006 byl Dave Wyndorf hospitalizován kvůli předávkování léku a jeho plné zotavení je očekávané. Žádáme všechny, s nimiž se Dave v minulosti setkal a které ovlivnil svou hudbou, aby na něho mysleli v dobrém. S milostí Boží my všichni kdož ho milujem věříme, že Dave tuto zkošku překoná a bude dál hrát skvělý rock and roll“. O rok později mluvil Dave o této události s anglickým novinářem Dave Lingem. Podle něho se to stalo proto, že nemohl na turné spát, z čehož pramenily jeho psychické problémy. Na radu psychiatra tak začal užívat anxiolytika, která mu zpočátku s jeho problémem pomohla, ale zanedlouho se potíže vrátily s ještě větší silou. Dave proto snědl velkou dávku prášků na spaní, což se následně ukázalo, jako téměř fatální chyba.

 

Drogový mýtus
Stejně jako mnoho dalších hudebníků Wyndorf věří, že drogy nejsou dobrou inspirací pro psaní hudby a myslí, že tvrzení o drogách rozvíjejích tvořivost, je pouhý mýtus. Prý ještě nikdy nepsal dobrou skladbu pod vlivem drog a je přesvědčený, že každý umělec je schopný napsat lepší hudbu bez drog než s nimi, čemuž se ovšem vzhledem k charakteru hudby MM věří dost těžko. „Všechny moje skladby lze považovat za jakési deníky, které vypovídají o tom, jak jsem se v danou chvíli cítil“. Wyndorfovi texty jsou plné zážitků z užívání drog, mysticismu, sexuality a různých odkazů na pop kulturu. Jsou plné sarkasmu, vzteku, ale-i svérázného humoru. Jsou to intenzivní obrazy, „jinotaje“ a slovní asociace plné smyslného sexuálního hýření, náboženského pokrytectví, konzumní nenasytnost a lamentací nad ubohým stavem  dnešní hudby. „Hele, já kupuju spoustu muziky, rozhodně nežiju v minulosti, ale současná rocková hudba…to je teda hnus. Chtěl jsem vždy dělat skutečný rock and roll, buřičský, řvoucí a nebezpečný. Nejsem žádnej expert, ale myslím že rock and roll v současnosti válcuje rap a hip-hop. Mají výraznej životní styl a není na tom nic mystickýho, proč mladý děcka rap milují. Jsou v tom prachy, holky i trocha nebezpečí…stejný věci co měl dřív i rock and roll. Já jsem vyrost na BLACK SABBATH a GRAND FUNK, pak přišel gothic rock, ECHO AND THE BUNNYMEN a podobný sračky a já přestal doufat, pak se ale objevili MUDHONEY a SOUNDGARDEN a v tom byla jistá naděje naděje“.

 

Psaní
Dave Wyndorf je kvintesenční noční pták. V  rodném Red Banku je známý tím, že v časných ranních hodinách si to žene na svém kole prostředkem Broad Street rovnou na pláž. „Už ve velmi mladém věku jsem objevil kouzlo a klid noci“, usmívá se Wyndorf. „Spím jen čtyři nebo pět hodin denně, většinou od osmi rána do jedné odpoledne. Pak si hraju se svojí dcerou která žije s bývalou manželkou a v noci pak píšu hudbu. Dovolte mi, abych vám něco řekl o psaní písní. Musíte do toho dát všechno! To je hudba! Písně! Rock and roll! Já hudbou žiju každou minutu svého života. V ranných dobách MONSTER MAGNET jsem přes den skládal hudbu jen ve své hlavě, protože jsem musel normálně makat a k psaní se dostal až večer po práci. Skládal jsem každý večer 4-5 hodin a všechny víkendy. K tomu nemůžeš přistupovat jako k normální práci, za kterou dostaneš zaplaceno. Takhle to nefunguje! Na prvním místě je hudba a prachy až pak. Nemůžeš dělat hudbu jen pro prachy, to lidi poznají. Buď to miluješ a pak je jedno co za to dostaneš a nebo se na to raději vykašli. Nejpomalejší proces vzniku písní MONSTER MAGNET byl vždy mezi psaním a samotným nahrávání, proto se vždy snažím dodat maximálně kompletní materiál, tzn. party pro basu, bicí, kytaru i vokální linky. Mnohokrát se pak stalo, že píseň kterou jsem napsal za den nebo dva, mi potom trvalo týdny než jsem se ji naučil.“

 

Most přes řeku Kwai
Po svém zotavení začal Wyndorf pracovat na novém albu MM nazvaném „4-Way Diablo“, které vyšlo v listopadu 2007 a v některých písních se pokusil reflektovat uplynulou událost, v jiných je zase cítit jeho optimismus a odhodlání pokračovat i v dalších letech už bez závislosti na drogách a alkoholu. Důkazem toho bylo následné evropské turné v roce 2008 s Philem Caivanem opět v kapele. Navíc po vydání desky „4-Way Diablo“, rozjel Wyndorf téměř vzápětí tři další studiové projekty. Ten první je zcela oddělený od tvorby MM a mělo by jít o plnohodnotný space rock s „techno“ spodkem. Nejsem si teď úplně jistý jak to nakonec celé dopadne,“ usmívá se Dave, „ale vždycky jsem chtěl vidět, jak se tyto dva světy spojují.“ Druhým projektem má být další studiové album MM, které tentokrát bude „totální hard rock“, něco jako základní „power trio“, jenže pro pět lidí. A pak je tu třetí záležitost, Wyndorfovo sólové album, které bude podle všeho poněkud bizardní, prý trochu jako Elton John popravovaný sekerou. „Pracuji na všech třech projektech současně a jde o opravdu rychlý proces. Mám hotových osm nebo devět písní pro každý z nich, což je takový základ, se kterým budu ještě dál pracovat. Je to jako když otevřete batoh, kouknete do něj a řeknete si: OK, tak copak to tady máme? Když už se jednou dostanu do toho tvůrčího procesu, je těžké to zastavit. Prostě to MUSÍM DODĚLAT! Je to jako „Most přes řeku Kwai“…aby to utrpení skončilo, musíte to zkrátka dodělat!“ 

Mytí Oken Brno   |   Lukáš Berta   |   Linky