CREAM
Live Royall Albert Hall
WARNER MUSIC cca 167 min
Styl: rhythm´n´blues Stát: UK

Rok vydání: 2005

Britská rhythm and bluesová legenda CREAM se na počátku května letošního roku sešla v původní sestavě (jak jinak), aby v londýnském svatostánku Royal Albert Hall odehrála sérii 4 koncertů. To, že bylo beznadějně vyprodáno není třeba zdůrazňovat a v publiku se sešlo několik generací, včetně mnoha hudebních celebrit. Baskytarista Jack Bruce, bubeník Ginger Baker a kytarista Eric Clapton byli v hudebním světě pojmy už v době, kdy tuto legendární superskupinu v roce 1966 zakládali. Dva jazzmani a jeden bluesman natočili za krátkou dobu své existence (rozpad v roce 1968) 4 studiová alba a prošlapali cestu takovým velikánům rockové historie, jakými byli např. LED ZEPPELIN. Jejich zemité pojetí rhythm n blues spolu s brilantní hráčskou technikou vedlo k rozvoji tohoto žánru a CREAM od samého počátku vytvořili unikátní zvuk, v němž podstatnou roli hrála improvizace. Toto 2dvd nabízí sestřih z těchto 4 vystoupení, i když převážná většina uvedených skladeb pochází z posledního večera, což je logické. Na těch pár záznamech z předchozích vystoupení je přece jen patrná lehká nervozita, souhra občas trochu vázla a hlavně Jack Bruce měl maličko problém se svými vokálními party. Ale to jsou skutečně jen drobné výhrady, v drtivé většině případů byli CREAM v obdivuhodné hráčské formě a s každou další odehranou skladbou se jim vracela hráčská suverenita a téměř telepatická souhra. Bylo znát, jak je těší, že mohou být zase spolu na jednom pódiu a během těch 4 večerů zazněly všechny zásadní hity, jako např. „Spoonful, Sleepy Time Time, N.S.U., Politican, Crossroads a nebo White Room“. Největší dojem na mě ale udělala méně známá skladba „We´re Goig Wrong“, která byla především pro Jacka Bruce pěvecky hodně náročná. Ten ale svůj part zvládnul skvěle a spolu s Bakerovými psychidelickými bicími a Claptonovou kytarou vyvolal ducha dřívějších CREAM, až se najednou zdálo, že těch téměř 40 let mlčení vlastně nic neznamená. Druhým takovým vrcholem se pak stala skladba „Toad“, jejíž podstatnou část tvoří Bakerovo bubenické sólo. Byl prvním rockovým bubeníkem se dvěma šlapáky a jeho hra s léty (ročník 1940) neztratila nic na své suverenitě. Je úžasné sledovat, s jakým přehledem, jistotou a hráčskou invencí ovládá svůj nástroj. V bonusech naleznete nějaké alternativní verze uvedených skladeb a také interview se všemi aktéry. Tento dvojdisk dokumentuje sympatický návrat jedné legendy a také fakt, že pro očité svědky to musel být nezapomenutelný zážitek.

Technické údaje: PAL 16:9, DTS 5.1 Surround Sound, PCM Stereo, titulky Eng, Fra, De, Ned, It, Esp, Port.