KING CRIMSON
Eyes Wide Open
SANCTUARY/BMG
Styl: experimentální rock Stát: UK
Rok vydání: 2003

Na tomto 2DVD je zaznamenáno tvůrčí období KING CRIMSON, zachycené na posledních 2 studiových albech - "The Power To Believe"(03) a "The ConstruKction Of Light" (00). Na prvním disku je koncert z japonského Tokya z dubna loňského roku, jehož těžiště logicky spočívá ve skladbách z poslední studiové desky "The Power To Believe". Do ještě poloprázdného sálu, připomínajícího trochu ten v pražském Kongresovém centru, přichází Robert Fripp a skryt v modrém oparu zahajuje koncert rozlehlou ambientní freskou. Během ní přicházejí i zbývající členové KC (Adrian Belew, Trey Gunn a Pat Mastelotto) a spouští skladbu "Level Five". Není třeba myslím nijak zvlášť zdůrazňovat, že na jevišti vládne absolutní soustředění, dominují excelentní hráčské výkony a precizní provedení jednotlivých skladeb. Robert Fripp (jak už je jeho zvykem) zůstává po celou dobu téměř skryt v modrém přítmí za hradbou svých zesilovačů a sequencerů a tak v centru všeho stojí Adrian Belew, který také jako jediný projevuje nějaké viditelné emoce. Pat Mastelotto sice také není žádný suchar, ale za hradbou bicích výraz jeho tváře moc často nezahlédnete, pouze když kamera najede trochu z úhlu. To Trey Gunn by si s Frippem mohl podat ruce, protože ve výrazu jeho tváře jsem za celou dobu nepozoroval žádnou změnu. Sledovat však detailně jeho hru na dotykovou kytaru je skutečně zážitek. Občas svůj nástroj odloží před sebe na speciální stoleček a hraje na ni stejným způsobem, jako na klávesy. Adrian Belew je vokálně velmi jistý a přesvědčivý a jeho kytara je od té Frippové téměř k nerozeznání. Jejich souhra je fenomenální a téměř telepatická. Materiál z posledního alba zde zazní téměř kompletní a je doplněn o pár skladeb z "The ConstruKction Of Light". Jako přídavek je zde méně známá kompozice "The Deception Of The Thrush". Bonus tvoří kratičký záznam ze zvukové zkoušky, což tedy není nic moc. Na druhém disku je koncert z července 2000 v londýnském The Shepherds Bush Empire, kterým KC uzavírali tehdejší evropské turné. Menší prostor nabízí o poznání vřelejší atmosféru než v Tokyu, svůj výrazný podíl na tom má také skvělé publikum. Zvuk je o něco syrovější, ale dobře čitelný, jenom bicí znějí nějak divně. Při pohledu do bookletu jsem zjistil, že Pat Mastelotto tehdy hrál na elektronické bicí, jejichž suchý, syntetický zvuk mě osobně moc nevyhovuje. Obraz je oproti zvuku občas mírně posunut, což právě při sledování Mastelotta působí poněkud rušivě. Navíc se disk po každé skladbě "sekne", počítadlo se vynuluje a na displeji naskočí Track 1, i když už jste třeba uprostřed koncertu. Nejprve jsem si myslel, že jde o nějakou výrobní vadu, ovšem v bookletu se dozvíte, že to kapela udělala záměrně, údajně proto, abychom mohli využít funkce random (náhodný výběr). No nevím, já tím tedy moc nadšený nejsem...Jinak ale samozřejmě platí to samé co bylo uvedeno výše, jen s tím rozdílem, že se hrají skladby převážně z "The ConstruKction Og Light", doplněné o pár kompozic z předcházejícího alba "Thrak". Oproti Tokyu jsou zde také 2 čisté improvizace, nazvané "London Improv 1: Blasticus SS Blastica" a London Improv 2: C Blasticum". Kapela na závěr sklidila bouřlivé ovace a musela 3x přidávat. Mezi jinými zazněl absolutní bonbónek, v podobě cover verze skladby "Heroes" od DAVIDA BOWIE, k níž ovšem Robert Fripp původně složil a nahrál kytary, takže vlastně o žádný cover snad ani nejde. Absolutním vrcholem celého večera se však stala skladba "Three Of A Perfect Pair" ze stejnojmenného alba, kterou mě Adrian Belew totálně odrovnal už při loňském vystoupení v Praze. Rytmicky a melodicky velmi obtížná píseň, v níž jde vokální a rytmická linka jakoby proti sobě. On ji ale vystřihnul naprosto bravurně, i s jemnými melodickými vyhrávkami, navíc na akustickou kytaru, kde je slyšet každé hmátnutí vedle. Londýnské publikum mu k tomu vytvořilo neskutečnou kulisu, jejich doprovodný refrén byl přesný jako ozvěna a v závěru skladby navíc i přesně vytleskali chybějící rytmus. Absolutní bomba! Belew je Bůh! O poznání bohatší bonus nabízí zmiňované improvizace a to hned z několika různých koncertů, takže můžete přímo konfrontovat skutečnou míru jejich umění improvizovat.

Technické údaje: obraz bez regionálních restrikcí, zvuk Stereo nebo 5.1 Audio