PETER GABRIEL
Still Growing Up
WARNER MUSIC cca 206 min
Styl: pop rock Stát: UK

Rok: 2005

Po skončení finančně jistě značně nákladného, multimediálního turné „Growing Up“ se Peter Gabriel rozhodl i díky nebývale nadšenému ohlasu, jak fanoušků tak i hudební kritiky, si to celé dát ještě jednou, jen v trochu skromnějším měřítku a podle vlastních slov se „soustředit víc na muziku“. Ponechal si jen některé své hračky (nezbytný svítící obleček, dvojkolky) a pochopitelně i stejnou sestavu, která tak bezchybně šlapala na tom minulém turné (jen pro pořádek: Ged Lynch-bicí, Tony Levin-baskytara,zpěv, David Rhodes-kytara, zpěv, Richard Evans-kytara, zpěv, Rachel Z-klávesy, zpěv, Melanie Gabriel-zpěv, Peter Gabriel-zpěv, klávesy) a svůj rádius omezil tentokrát pouze na Evropu (asi aby letadlem ještě po koncertě stihnul doma večeři). První dvd je jakýsi „pseudo“ koncert, sestavený z vybraných skladeb, které jsou ale klipovitě sestříhané z různých míst, což osobně považuji za fatální chybu. Úplně se tím ztratí kontinuita a pocit autenticity reálného koncertu, což je rozhodně škoda, protože atmosféra na řeckém Womadu, sicilské Taormině a nebo jazzovém festivalu ve francouzském Nice byla jistě neopakovatelná. Jako bonus je zde skladba „In Your Eyes“ s hostujícími senegalskými hudebníky a „No Self Control“ z roku 1988, kterou produkoval Martin Scorsese, jako klip pro film „P.O.V.“ Na druhém disku najdete dokument mapující celé turné „Still Growing Up“ (sestřihy z koncertů, silnice, hotely, letadla, fanoušci…) i se zasvěceným Gabrielovým komentářem. V bonusech jsou pak záběry celé kapely z nahrávacího studia a také dvě skladby z pořadu BBC z roku 2000, kde Gabriel s kapelou, orchestrem a hostující Lizou Frazer (COCTEAU TWINS) a Paulem Buchananem (THE BLUE NILE) odehrál skladby „Downside Up“ a „Father Son“. V rámci mainstreamového pop rocku patří Peter Gabriel jistě mezi absolutní špičku a jeho inteligentní, hráčsky i skladatelsky vytříbený přístup musí lahodit sluchu většiny hudebních fanoušků (bez ohledu na žánry), jenže to je právě ten důvod, proč s ním začínám mít docela problém. Najednou to totiž celé vypadá, že jde jenom o show a prachy. Jakoby si řekl: „OK, už jsem se namakal dost a teď už budu jen sklízet, co jsem za ty roky zasel. Vyberu ty největší hity (na tomto 2dvd nenajdete ani jednu skladbu z poslední studiovky „Up“), aranžmá trošku uhladím, udělám kolem toho lidem trochu show a budu s tím jezdit, dokud na to bude někdo chodit“. Peter Gabriel se změnil a s ním se změnilo i jeho publikum. Pro rockery je myslím už příliš „soft“, uhlazený a vypiglovaný a jeho koncertům dnes chybí skutečné emoce a reálný prožitek. Zůstává „pouhá“ show, jakkoliv hudebně i vizuálně dokonalá.

Technické údaje: obraz 16:9, zvuk Dolby Digital 5.1., DTS 5.1., Dolby Digital 2.0., titulky eng, ned, fr, deut, it, port, esp.