GANG OF FOUR
Content
YEP ROP RECORDS – 38:53
post punk   UK

Rok: 2011

Jedna z nejvlivnějších post punkových kapel historie GANG OF FOUR vydává matematicky vzato po patnácti letech nové studiové album a ačkoliv bych si na to před jeho poslechem nevsadil ani pěťák, je brilantní! Jaksi automaticky budou jejich výkon fanoušci vždycky poměřovat s prvními dvěma deskami „Entertrainment!“ (79) a „Solid Gold“ (81), kterými tehdy stanovili zcela nová pravidla v oboru alternativní rock a post punk. „Content“ pod tímto úhlem pohledu obstálo na výbornou, což je pro mě skutečně šokující zjištění. První náznaky reinkarnace se objevili už v roce 2004, kdy původní sestava zpěvák Jon King, kytarista Andy Gill, basák Dave Allen a bubeník Hugo Burnham odjeli turné po Anglii, po němž následoval zbytek Evropy a nakonec USA. Poté společně natočili desku „Return The Gift“, na které znovu přehráli zásadní skladby z prvních dvou alb, což ve výsledku znělo docela fajn a i bonusový disk s remixy byl v pohodě, ale zdálo se, že tím také veškerá legrace zase skončí. Jenže základní duo King/Gill mělo jiné plány a nehodlalo to jen tak vzdát. Výsledkem je tedy aktuální novinka „Content“, kde dvojici starých harcovníků doplňuje nový rytmický tandem, baskytarista Thomas McNeice a bubeník Mark Heaney, který svou práci zvládl opravdu na jedničku. Deska sice nemá tak klaustrofobickou atmosféru jako první dva žánrové milníky, ale to podstatné zůstalo. Neodbytně pulzující bicí, důrazná basová linka, syrová kytara jak klakson newyorského taxíku a ostře frázující vokál, vytvářející znepokojivé jiskření, jako když se třete o dráty vysokého napětí. K tomu je třeba přidat chytlavé kytarové figury a zajímavé melodické vokální linky a máte GOF model 2010 jako když střihne. Kapela se evidentně nesnažila vymýšlet žádné kraviny a plně se soustředila na to, co jí vždycky šlo nejlépe. „Content“ šlape jak hodinky, je plná syrové energie a jednoznačně navazuje (a rozvíjí) jejich nejlepší okamžiky z přelomu 70. a 80. let.