THE MARS VOLTA
The Bedlam in Goliath
UNIVERSAL 75:42
Styl: experimentální rock Stát: USA
Rok: 2008

THE MARS VOLTA vyslyšeli mé volání a zkrátili své gigantické epopeje na snesitelnou délku 5 -10 minut, což způsobilo větší posluchačskou čitelnost, aniž by přitom oni sami museli ohnout hřbet. Opět vás s sebou strhne mohutný hudební proud nedozírné hloubky a šířky, který má divoké peřeje i tichá zákoutí a jenž s sebou nese otisk dávné minulosti a současně i naděje pro časy budoucí. Většina skladeb se odvíjí v docela svižném tempu, které převážně tepe v latinsko-americkém rytmu a působí výrazně rozsáhlejším dojmem než ve skutečnosti jsou, protože se v nich zkrátka toho TOLIK děje. Vše je v permanentním pohybu, neustále se vyvíjí a přemisťuje různými směry. Celé to zní jako jedna velká improvizace, kde nosnou kostrou je základní hudební motiv, kolem něhož se pak už může odehrát v podstatě cokoliv. Album v každém okamžiku zní velmi spontánně a uvolněně, přesto bych dal krk na to, že každá nota má své přesné místo a konkrétní důvod. I přes tuto preciznost dokáží znít THE MARS VOLTA současně velmi živelně a vášnivě, což pokládám za jednu z jejich největších předností. Cedricův kovově jasný a jako břitva ostrý vokál má v sobě tolik různých emocí a odstínů, že by stálo zato poslouchat jen jeho samotného. Omarovy sonické erupce jsou neskutečně strukturované a výrazově pestré, celé to pak doplňuje již zmiňovaná rytmika a trochu archaicky znějící klávesy. Kapela se tentokrát více soustředila na melodie a tak každá z 12 skladeb má svůj vlastní výrazný melodický motiv, který vám umožní si alespoň část alba odnést s sebou do sprchy (nebo kam to chodíte) a tam si ho pohvizdovat až do úplného vyčerpání. THE MARS VOLTA pracují přímo mistrovsky s dynamikou a strukturou jednotlivých skladeb, díky čemuž vás dokáží neustále překvapovat. Občas se vám stane, že v tom nekonečném proudu rozeznáte basový motiv evokující Geddy Leeho (RUSH), fragmenty připomínající ranné KING CRIMSON, zpunkované rytmy Carlose Santany, či psychedelické hrátky VAN DER GRAAF GENERATOR, ale to není vůbec podstatné. THE MARS VOLTA pracují se všemi těmito vlivy zcela samostatně a svým vlastním, osobitým způsobem, takže se zdá, že míra jejich kreativity a muzikantská invence je prostě nevyčerpatelná a že jednoduše nemá žádná omezení, žádné hranice. Možná by si už zasloužili svou vlastní hudební škatulku. Co třeba „high voltage of the mars“?