PESHATA
Svět za sifonem
Vl.nákl – 39:07
ska punk   ČR
Rok: 2010

Musím se přiznat, že mě až dosud táborští PESHATA míjeli, což bylo rozhodně k mé vlastní škodě. Jejich nové album „Svět za sifonem“ je totiž parádní a to už vůbec nemluvím o tom, jak by asi znělo na živo. Kapela vznikla jako sranda projekt už v roce 1997, nicméně časem to nabralo rychlejší obrátky a zrodila se regulérní formace, kombinující melodický punk, ska, reggae a new wave. Svým pojetím tak navazují na britskou vlnu 2 Tone z konce 70. let a kapely jako MADNESS, THE SPECIALS nebo THE SELECTER, včetně potrhlých textů, které jsou často otravně infantilní a občas třeskutě zábavné. Téměř všechny se hemží různou zvířecí havětí, díky čemuž si kapela v minulosti vysloužila přídomek zoopunk. Nechybí jim ironie, nadsázka i přímo galaktická poťouchlost a je zcela evidentní, že kapela se chce hudbou hlavně bavit a ta pozitivní energie, kterou je jejich nová deska přímo nabita k prasknutí, je extrémně nakažlivá. Kapela šlape jak dobře namazaný stroj a jejich největší devízou je myslím pořádně našlápnutá dechová sekce (trumpeta + pozoun), i když samozřejmě nechci opomenout ani čistý a přesto výrazově silný, decentně ironizující vedoucí vokál, podporovaný solidními vícehlasy, stejně jako super dynamické bicí, přesnou basu, či nápaditou kytaru. Skladatelsky i aranžérsky jsou PESHATA nadprůměrní a jejich chytlavé melodie budete z hlavy dostávat dost těžko. Mým favoritem se okamžitě stala píseň „Hilda“ a hned za ní „Ze sil strach“, ale když to vezmu kolem a kolem, v podstatě každá z dvanácti skladeb by mohla být potencionálním hitem. Tohle jméno si rozhodně zapamatujte!