THE SMASHING PUMKINS
Vieuphoria
VIRGIN RECORDS
Styl: kytarový rock Stát: USA 161 min
Rok vydání: 2003

Toto DVD je vzpomínkou na chicagské rockery SMASHING PUMKINS a zahrnuje materiál z jejich prvních dvou alb "Gish" a "Siamese Dream". Jedná se striktně o "live" skladby z let 1992-1994, zaznamenané během jejich koncertů takřka po celém světě. USA, Anglie, Německo, Španělsko...tam všude čekalo na SP bouřlivé publikum a kapela se jim za to odvděčila nadšeným výkonem. Všechny písně, ač pořízené v jiném městě , v jiném roce a před jiným publikem, působí jako jeden kompaktní celek, sejmutý během jednoho skvělého koncertu. Výborná kamera se zajímavými detaily, výrazná světelná show a časté prostřihy do publika vytvářejí velmi autentickou atmosféru takže máte pocit, jako by jste i vy sami toho byli účastni. Hlavní je ale vždy samotná hudba a ta je v tomto případě prvotřídní. SP zde mají mnohem dravější projev než na studiových deskách a dobře známé písně jsou nabity dravou, skoro až punkovou energií, sonickou psychidelií, rozžhaveným kytarovým noise a těžkým grunge rockem. Jakoby se PIXIES srazili se SONIC YOUTH a SOUNDGARDEN. Např. v burácejícím závěru skladby "Silverfuck", zdemoloval Billy Corgan vše, co mu přišlo pod ruku. Svou kytaru, reprobednu, mikrofon, Chamberlinovy bicí a nakonec i svou vlastní ubohou hlavu. Celkovou mozaiku pak doplňují ještě dva televizní záznamy. Ten první je úchvatné akustické provedení hitu "Cherub Rock" v rámci jejich show na evropské MTV a soudě podle této písně, můžeme jen litovat, že SP nikdy nenatočili unplugged album. Tím druhým je pak jejich vystoupení v japonské TV v roce 1992, kde na živo zahráli skladbu "Slunk", která jako jediná z tohoto DVD se skutečně nikdy neobjevila na žádném jejich (ani kompilačním) albu. SP tam vypadají, jako nějací post industriální neo hippíci s punkovými kytarami a spustili takový kravál, že se z toho japoncům určitě roztřásly kolena. Doběla rozpálený punk rock! Vše je pak doplněno různými bonusy, v podobě prehistorických záběrů první Corganovi kapely THE MARKED, rozhovorů s fanoušky, studiových záběrů z nahrávání "Siamese Dream" a nebo třeba pohovorů jednotlivých členů kapely s psychoanalitikem. Dozvíte se co také, má ráda baskytaristka D´Arcy a co znamená pro kytaristu Jamese Ihu jeho pes Buggs. To vše obsahuje první část této kolekce. Tu druhou pak tvoří údajně ztracený, 45 minut trvající záznam jejich koncertu, který sice není datován, ale díky uvedeným skladbám bude jistě patřit do stejné doby. Obrazový i zvukový záznam je sice o něco horší než u předchozího materiálu, ovšem i tak se jedná o cennou a velmi autentickou uměleckou výpověď. Ostříhaná D´Arcy s krátkým mikádem vypadá jako nevinnost sama, Corgan mučí svou kytaru jako středověký inkvizitor a Jimmy Chamberlin prokazuje, že je razantní bubeník s jazzovým cítěním a absolutním přehledem. Druhý kytarista James Iha se pak kromě své nenápadné ale velmi cenné kytarové hry blýskne v samotném závěru koncertu zmučeným blábolením do mikrofonu za doprovodu Corganovi týrané kytary, což je vůbec poprvé za celou tu dobu, co projeví nějaké emoce. Toto DVD je skutečně reprezentativní kolekcí písní SP z té doby a prokazuje nade vší pochybnost, jak skvělou kapelou v té době byli.