SANTANA
Hymns For Peace
EAGLE 183 min
Styl: jazz pop rock fusion Stát:USA
Rok: 2007

Carlos Santana je jistě jedním z nejrespektovanějších rockových (ale-i jazzových) kytaristů a jeho alba z přelomu 60. a 70. let jsou pořád vynikající. To, co ale dělá v posledních letech mě moc neoslovovalo a spíš jsem se tomu snažil vyhýbat. Toto DVD je však světlou výjimkou. Jde o záznam koncertu z festivalu v Montreaux z roku 2004, kde se Santana prezentoval inteligentní a hráčsky excelentní fúzí jazzu, rocku, popu, ale-i latinsko americké a černošské hudby. Opravdová world music. To, že bude mít Carlos v kapele samé skvělé muzikanty se předpokládá jaksi automaticky, ale jeho hosté ten večer byli skutečná extratřída. Jen namátkou: saxofonista Ravi Coltrane, na klávesy Chick Corea, Steve Winwood a Herbie Hancock, na kytaru John McLaughlin…mám pokračovat? Ze záznamu je jasné, že si to všichni zúčastnění náramně užívali a hudba jim z prstů plynula, jako čistá voda v horské bystřině. V jejich podání se všechno zdá tak přirozené a samozřejmé, že si skoro ani neuvědomujete, jak komplikované a muzikantsky náročné to ve skutečnosti je. Ale znáte to, když se něco opravdu umí, tak je to pak hračka. Samozřejmostí jsou sáhodlouhé improvizace, které ale nejsou žádné akademické cvičení stupnic, ale dobrodružné výpravy daleko za hranice muzikantského průměru. Během večera zazněla i řada cover verzí, např. od Boba Marleye, Boba Dylana, Stevie Wondera a nebo Johna Lennona. V bonusech pak najdete rozhovor se Santanou a pár přidaných skladeb. Na těchto dvou DVD dostanete téměř tři hodiny čirého muzikantství a musím přiznat, že pokud jsem měl v poslední době k hudbě Carlose Santany nějaké výhrady, beru vše pokorně zpět a v hlubokém úklonu smekám svou hučku.

Technická data: obraz 16:9, zvuk DTS, 5.1. Dolby Surround, PCM Stereo