YOUNG WIDOWS
In and Out of Youth and Lightness
TEMPORARY RESIDENCE – 47:39
dark rock USA
Rok: 2011

Jestliže byl jejich debut „Settle Down City“ z roku 2006 trochu neurotickou kombinací raných SONIC YOUTH a JESUS LIZARD se špetkou UNSANE, třetí album „In and Out of Youth and Lightness“ nabízí podstatně jinou podobu. Svou frustraci a destruktivní energii jakoby nejednou obrátili směrem do svého nitra, jsou teď daleko vyhraněnější a komplexnější než kdykoliv předtím. Současným YOUNG WIDOWS ale rozhodně nejde o žádnou prvoplánovou agresi a chuť něco za každou cenu rozflákat, jak tomu bylo např. na debutu (či ještě dříve v BREATHER RESIST), ale o něco mnohem radikálnějšího. Chtějí se vám dostat pod kůži, proniknout do hlavy a až se jim to podaří, mají v úmyslu tam už zůstat. Pochopili, že pokud toho cíle chtějí dosáhnout, musí být mnohem rafinovanější a používat sofistikovanější metody než dřív. Hluboké basové dunění, nebývale pestrá kytara, která osciluje od syrového noise, přes melodické vyhrávky až k akustickým miniaturám, nejednoznačné a přitom pestré bicí a lehce zastřený, uhrančivý vokál Evana Pattersona, který jak se zdá tímto už definitivně našel svou polohu, tvoří hypnotické a poměrně strukturované kompozice s velkým vnitřním nábojem a specifickou atmosférou. Je v tom otevřený prostor, i intimita vězeňské cely a to, že se jim daří držet své démony jakž takž na uzdě ještě neznamená, že se jich i zbavili. Pokud bych měl přece jen zmínit koho jejich hudba v současnosti připomíná, byli by to nepochybně SWANS v jejich aktuální podobě. Kromě nich bych pak možná ještě zmínil lehký vliv post punkových GANG OF FOUR či JOY DIVISION a občas dokonce i raných SUNSHINE z dob, kdy je ještě zajímala temná stránka rock and rollu. Je to hlavně atmosférou, z níž je skoro fyzicky cítit znepokojivý pocit reálného ohrožení. Výše zmiňované kapely berte ovšem jen jako přibližné vodítko k tomu, o čem dnešní YOUNG WIDOWS jsou. Své předchůdce nijak nekopírují, spíše bych řekl, že prostě jen kráčí za stejným cílem, avšak každý trochu odlišným způsobem. Tohle je parádní album kapely, která za pár let své existence udělal obrovský umělecký skok kupředu.